Locus  

A Brazilian original pedagogical approach to the teaching of neurology

Show simple item record

dc.contributor.author Magalhães, Lucas Vilas Bôas
dc.contributor.author Fernandes, Paula Teixeira
dc.contributor.author Magalhães, Daniel de Souza Ferreira
dc.contributor.author Bastos, Ricardo Rocha
dc.contributor.author Min, Li Li
dc.date.accessioned 2017-10-26T13:57:50Z
dc.date.available 2017-10-26T13:57:50Z
dc.date.issued 2014-07-22
dc.identifier.issn 1678-4227
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.1590/0004-282X20140136
dc.identifier.uri http://www.locus.ufv.br/handle/123456789/12452
dc.description.abstract The two-arm Clinical Decisions/Diagnostic Workshop (CD/DW) approach to undergraduate medical education has been successfully used in Brazil. Present the CD/DW approach to the teaching of stroke, with the results of its pre-experimental application and of a comparative study with the traditional lecture-case discussion approach. Application of two questionnaires (opinion and Knowledge-Attitudes-Perceptions-KAP) to investigate the non-inferiority of the CD/DW approach. The method was well accepted by teachers and students alike, the main drawback being the necessarily long time for its completion by the students, a feature that may better cater for different educational needs. The comparative test showed the CD/DW approach to lead to slightly higher cognitive acquisition as opposed to the traditional method, clearly showing its non-inferiority status. The CD/DW approach seems to be another option for teaching neurology in undergraduate medical education, with the bonus of respecting each learner`s time. en
dc.description.abstract O método Decisões Clínicas/Oficinas Diagnósticas (DC/OD) é usado com sucesso na graduação médica no Brasil. Apresentar o método DC/OD usando o exemplo do Acidente Vascular Encefálico, assim como os resultados de sua aplicação pré-experimental e de um estudo comparativo com o método tradicional (aula mais discussão de casos). Aplicação de questionários de opiniões e de questionários de conhecimentos, atitudes e percepções para investigar a não inferioridade do método DC/OD. DC/OD foi bem aceito por professores e estudantes. A principal crítica foi o tempo necessariamente longo para os estudantes completá-lo, característica que pode atender às diferentes necessidades educacionais. O estudo comparativo demonstrou que o método DC/OD levou a uma aquisição cognitiva maior que o tradicional, demonstrando sua não inferioridade. O método DC/OD parece ser uma alternativa para o ensino da neurologia na graduação médica, com a vantagem de respeitar o diferente tempo de aprendizado dos estudantes. pt-BR
dc.format pdf pt-BR
dc.language.iso por pt-BR
dc.publisher Arquivos de Neuro-Psiquiatria pt-BR
dc.relation.ispartofseries vol.72, n.10, p. 747-752, July 2014 pt-BR
dc.rights Open Access pt-BR
dc.subject Original pedagogical approach pt-BR
dc.subject Teaching of neurology pt-BR
dc.title A Brazilian original pedagogical approach to the teaching of neurology en
dc.type Artigo pt-BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Artigos [102]
    Artigos Técnico-científicos nas áreas de Medicina e Enfermagem

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account