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Tipo: Artigo
Título: Mct classification for compacted mixtures of soil-steel slag-fly ash for application in forest roads
Autor(es): Pitanga, Heraldo Nunes
Silva, Taciano Oliveira da
Santos, André Luís dos
Silva, Ana Claudia Bernardes
Lima, Dario Cardoso de
Abstract: This work aimed to evaluate the potential application of a stabilizer derived from the intimate mixture of powder electric arc furnace oxidizing slag and fly ash, aiming at the improvement of soil engineering properties for enforcement purposes on forest roads. This evaluation was undertaken by means of an experimental program of laboratory tests to classify soils and mixtures of these with the proposed stabilizer according to the MCT (Miniature, Compacted, Tropical) methodology. The proportions of waste mixtures were 10% and 20% of the total dry mass of soil-waste combinations and percentages of ground steel slag were 75%, 87.5% and 100% relative to total dry mass of waste mixtures. It was shown the potential to technically enable the use of steel waste in the composition of forest roads, emphasizing the relevance of the proposal in meeting the need of steel companies to confer a sustainable destination for the waste and the need of forest companies to meet, with low-cost materials, the significant demands of their unpaved road network.
Este trabalho visou avaliar o potencial de aplicação técnica de um estabilizante resultante da mistura íntima de pó de escória oxidante de aciaria elétrica moída e cinza volante, visando à melhoria das propriedades de engenharia de solos para fins de aplicação em estradas florestais. Essa avaliação foi empreendida por meio de um programa experimental de ensaios laboratoriais destinados a classificar os solos e as misturas destes com o estabilizante proposto segundo a metodologia MCT (Miniatura, Compactado, Tropical). As proporções das misturas dos resíduos foram de 10% e 20% da massa seca total das combinações solo-resíduos, e as porcentagens de escória de aciaria moída foram de 75%, 87,5% e 100% em relação à massa seca total das misturas dos resíduos. Para as particularidades da pesquisa e por meio da classificação MCT, foi possível demonstrar o potencial de viabilizar tecnicamente o aproveitamento de resíduos siderúrgicos na composição das vias de tráfego florestais, realçando a relevância da proposta no atendimento à necessidade de empresas siderúrgicas de conferirem uma destinação sustentável de seus resíduos e à necessidade das empresas florestais de suprirem, com materiais de baixo custo, as significativas demandas de sua malha viária não pavimentada.
Palavras-chave: Soil stabilization
Steel waste
Forest transportation
Editor: Revista Árvore
Tipo de Acesso: Open Access
URI: http://dx.doi.org/10.1590/0100-67622016000500015
http://www.locus.ufv.br/handle/123456789/16169
Data do documento: 16-Set-2016
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