Locus  

Effects of implicit, explicit and sequential learning in the acquisition of the basketball shooting skill in novices

Show simple item record

dc.contributor.author Lopes, Mariana Calábria
dc.contributor.author Albuquerque, Maicon Rodrigues
dc.contributor.author Raab, Markus
dc.date.accessioned 2019-08-01T13:33:11Z
dc.date.available 2019-08-01T13:33:11Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.issn 2448-2455
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2964
dc.identifier.uri http://locus.ufv.br//handle/123456789/26423
dc.description.abstract This study aims to examine the effect of explicit and implicit learning in children, as well as a sequential application of learning modes, in the acquisition of the basketball shooting skill in an ecological setting. Participants (n=80) were novices in basketball, ages 9 to 12 years old. The experimental groups followed one of the three different methods of training, which combined technical and tactical aspects: (a) explicit, (b) implicit, or (c) sequential (implicit first and then explicit). The control group participated only in the measurements. A pre-test and a post-test measured the performance of basketball shooting skills in isolation. A transfer test in a 3-on-3 game condition was also applied. Results indicate that all intervention groups improved in a similar manner as a consequence of practice and there was no difference between the groups in the performance of the basketball shooting skill in isolation and under game condition. The sequential group obtained a performance drop similar to the explicit group in the transfer test, which may be due to the amount of explicit knowledge accumulated by them. The current findings indicate similar effects of implicit and explicit motor learning when they are applied in complex environments with children. en
dc.description.abstract O objetivo do presente estudo foi verificar os efeitos da aprendizagem explícita e implícita em crianças, assim como a aplicação da aprendizagem sequencial, na aquisição da técnica de arremesso do basquetebol em um contexto ecológico. Os sujeitos (n=80) eram novatos no basquetebol, entre 9 e 12 anos. Os grupos experimentais seguiram um dos três diferentes métodos de treinamento, os quais combinaram aspectos técnicos e táticos: (a) explícito, (b) implícito, ou (c) sequencial (primeiro implícito e depois explícito). O grupo controle participou somente das fases de testes. Realizou-se um pré-teste e um pós-teste para avaliar o desempenho da técnica do arremesso de forma isolada. Também aplicou-se um teste de transferência no formato de um jogo de 3 vs. 3. Os resultados indicaram que todos os grupos experimentais melhoraram de forma semelhante como consequência do treinamento, não diferindo no desempenho da técnica do arremesso do basquete no teste de forma isolada ou no jogo. O grupo sequencial obteve uma queda de desempenho semelhante ao grupo explícito no teste de transferência, o que pode ser devido a quantidade de conhecimento explícito acumulado por eles. Conclui-se que os efeitos da aprendizagem motora implícita e explícita são semelhantes quando realizadas em ambientes complexos com crianças. pt-BR
dc.format pdf pt-BR
dc.language.iso eng pt-BR
dc.publisher Journal of Physical Education pt-BR
dc.relation.ispartofseries v. 29, e2964, p. 1- 11, 2018 pt-BR
dc.rights Open Access pt-BR
dc.subject Motor skills pt-BR
dc.subject Learning pt-BR
dc.subject Child pt-BR
dc.subject Basketball pt-BR
dc.subject Habilidades motora pt-BR
dc.subject Aprendizagem pt-BR
dc.subject Criança pt-BR
dc.subject Basquetebol pt-BR
dc.title Effects of implicit, explicit and sequential learning in the acquisition of the basketball shooting skill in novices en
dc.type Artigo pt-BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Artigos [128]
    Artigos Técnico-científicos na área de Educação Física

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account